fredag 4. november 2016

DOADJ

Directory of Open Acess Journals

Dette er en database for akademiske journaler, startet ved Lund Universitet i Sverige i 2003. Databasen inneholder i dag omkring 9000 journaler, hvorav omkring 6000 er søk-bare på artikkel nivå i 129 land. Journalene inneholder til sammen omkring 2 millioner artikler.

Denne databasen er som navnet tilsier åpen for alle. Det vil si at alle kan bruke den. Den ikke åpen for publisering. Det kreves referanser.

Det beste med den er at søk oppdateres i realtime. Det betyr at man kan lage lange søkesett, og søket vil oppdateres automatisk. Ved bruk av boolske operatorer, sammen med trunkeringer får man raskt avgrensede søk, som hele tiden oppdateres i real-time. Man kan også lese abstract uten å måtte åpne nye vinduer, følge nye lenker. Det vil si at man kan lese abstract i søkelista. Det kommer et nedtrekks-vindu med abstract teksten.

I tillegg til dette har man browse subjects funksjonen. Her kan man gå inn i enkelte mapper, enkelte inndelinger for faggrupper, og på den måten avgrense søket. I mappen: Bibliography, library science, Informations resources, finnes f. eks 17.373 dokumenter.

Denne vekket interesse:

Walter, Scott. “Librarians as Teachers: A Qualitative Inquiry into Professional Identity.” College and Research Libraries 69.1 (2008): 51-71.

Denne artikkelen er skrevet av Walter Scott. Dette handler om bibliotekarens rolle som pedagog, noe man har tenkt på som en del av læringssenter modellen. Artikkelen tar for seg hvilke problemer dette kan by på. Dette er en Kanadisk studie der akademiske bibliotekarer blir intervjuet.

Ved å gjøre et åpent søk i denne mappen på: learning centre fikk jeg 24 treff. Lenker jeg ordene til en frase: «learning centre» får jeg 5 treff.

Her kan nevnes:

Co-teaching in information literacy during work placements: the librarian’s role

Denne er skrevet av Anett Kristin Kolstad, og er en studie gjort ved UIO. Her skulle bibliotekarer lære sykepleier-studenter å søke etter informasjon i forhold til å skaffe seg praksisplass.

The university library in Tromsøas a learning centre

Her kan man se et godt skempel på open access. Det er skrivefeil i tittelen. Denne er skrevet av helge Salvesen, og analyserer UB i Tromsø i forhold til læringssenter modellen.

Ved å gjøre åpne søk uavhengig av noen mappe blir søkeflaten naturligvis mye større, men dette er nødvendig om man skal få tverrfaglige treff. Veldig ofte er det nødvendig med et tverrfaglig søkesett. La oss si at jeg ønsker å lære noe om folkebibliotek og radikalisering. Finnes det noe i bibliotek forskningen angående nærmiljøers motstandsdyktighet i forhold til radikalisering. Jeg lager et fritekst søk på:

radikalisering

Dette gir ingen treff. Jeg trunkerer ved radikal*, dette gir 320 treff på masse forskjellige språk. Jeg utvider med den boolske operatøren AND:

radikal* AND bib*

Dette gir 5 treff. Alle på tysk. Grunnet mine spake tyskferdigheter er det bare å gå videre, men det viser seg ved en rask skumming av abstract, samt navnet på journalene, at disse artikler dreier seg om radikal islam og bibliotek.

Da er det bare å søke på engelsk. Dette søkesettet gir 1285 treff:

radical* AND library*

avgrenser man med ett ord til

radical* AND library* AND musli*

får man 5 treff. Disse har lite med folkebiblioteket å gjøre. Matematiske formler for utregninger av radikalisering, for de som måtte være interesserte:

La oss prøve å variere staving:

library* AND radicalisation*

Dette hjelper lite. Derfor går jeg over til å bruke søkeord som har å gjøre med terror istedenfor. Meningen er å finne ut hvorvidt folkebiblioteket har evnen til å forebygge radikalisering og terrorisme. Hittil har jeg tenkt på fundamentalistisk religiøse radikale, men kanskje jeg har mer hell hvis jeg tenker på de såkalte «sinte hvite menn», eller «lone wolf terrorists».

Dette søkesettet gir 133 treff. 101 på avgrensing på engelsk.

Library* AND terror*.

Utvidet til

public* library* AND terror* - 57 treff

"public library" AND terrorism – 19 treff

Ingen av disse treff er særlig tilfredsstillende. Så jeg gir opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar