mandag 24. oktober 2016

HVA

DKS BOKPRAT

HVEM

8. Klasse. Storelva Skole. 20 elever

HVOR

Tromsø Bibliotek og Byarkiv

Det hele begynner med en introduksjon om konseptet bokprat, og en introduksjon av formidlerne. De er begge ansatt i barne- og ungdomsavdelingen ved Tromsø Bibliotek & Byarkiv. Det blir en introduksjon av de tre litterære temaer for denne høstens DKS bokprat. Dette formidles gjennom en veldig kort film. I programmet DKS har utarbeidet finnes følgende tema:

  1. Action 8 - 3
  2. Grøss 10 - 1
  3. Historien før oss 4 - 0
  4. Fantasy 6 - 2
  5. Dystopier 7 - 1
  6. Livet, liksom...? 14 - 5
  7. Havet, døden og kjærligheten 9 - 2

Det første tallet viser hvor mange bøker DKS har innlemmet i sitt program innenfor de respektive tema. Det andre tallet viser formidlernes utvalg. Informasjonen om bøkene finnes i et eget hefte, der hver enkelt bok er listet opp under sine respektive tema. Dette hefte, sammen med plakater av bøkene, og selve bøkene, finnes lett tilgjengelig, utstilt sentralt i lokalet, og i umiddelbar nærhet til formidlings-seansen.

13 bøker ble formidlet i løpet av ca. 40 minutter. Formidlerne brukte i stor grad egen personlighet i sin formidling. Først ble det kort fortalt om handling, tema, og karakterer. Noen ganger/ofte ispedd personlige meninger, og høytlesning fra bøkene.

De første 20 minutter ble brukt til formidling av bøker innenfor action, grøss, fantasy og dystopier. I alt 5 bøker. Her ble det vist tre korte filmer, bok-trailere, og dette spiste godt av tiden, men skapte stor begeistring. Muntlig formidling ble noe mer begrenset i forhold til bøker som hadde egen bok-trailer. Formidlingen hadde generelt et visuell preg. Det ble vist bilder av karakterer, og bilder av bok-omslag.

Resterende tid ble brukt på livet og kjærligheten, og det var dette som vakte størst entusiasme hos elevene! - som nesten bare var gutter. Her fantes bøker med tema fra lokale forhold og dette var populært. Formidlerne presterte å holde elevenes oppmerksomhet høy gjennom hele seansen. Det er interessant å merke seg at formidlerne gjør utvelgelser i tema, som samsvarer med folkebibliotekets opplysningsplikt. De velger ut bøker som kan være til hjelp, og opplysning, for ungdom i vanskelige situasjoner; skolevegring, angst, problemer hjemme, mobbing, steroider, slanking, kropp, kjærlighet osv.. De fokuserer på realisme. Ungdommen har altså godt av å leve seg inn i virkelige problemer istedenfor for å flykte inn i en fantasiverden. Dette bekreftet ungdommen selv med sine entusiastiske reaksjoner/utbrudd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar